Poprawa struktury organizacyjnej Politechniki Wrocławskiej poprzez aktualizacje,optymalizacje oraz standaryzacje procedur/dobrych praktyk obowiązujących w Uczelni
Jest to kluczowe zadanie projektu mające zasadniczy wpływ na wzrost dostępności całej uczelni dla Osób z Niepełnosprawnościami. Polega ono na aktualizacji oraz rozszerzeniu procedur oraz opracowaniu podręczników dobrych praktyk zapewniających dostępność dla Osób z Niepełnosprawnościami. Przy realizacji tego zadania pracować będzie zespół wysokiej klasy specjalistów w zakresie dostępności szkolnictwa wyższego dla Osób z Niepełnosprawnościami, który przez cały okres realizacji Projektu będzie współdziałać z pracownikami Sekcji Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością (SWON) oraz ekspertami z Politechniki Wrocławskiej.
W ramach zadania zaplanowano:
- Horyzontalny przegląd obowiązujących w Politechnice Wrocławskiej dokumentów w tym statutu, regulaminów studiów, zarządzeń wewnętrznych wraz z analizą ich spójności pod względem praw Osób z Niepełnosprawnościami oraz przygotowanie i wdrożenie aktualizacji tych dokumentów. Działaniem objęty zostanie co najmniej statut, regulamin studiów, regulamin szkoły doktorskiej, regulamin studiów podyplomowych, regulamin pomocy materialnej, zasady rekrutacji, regulamin domów studenckich, zasady funkcjonowania jednostki ds. Osób z Niepełnosprawnościami.
- Zaktualizowanie i rozszerzenie zestawów dziewięciu kluczowych procedur w zakresie dostępności dla Osób z Niepełnosprawnościami, w tym: regulamin SWON, regulamin przyznawania wsparcia dla Osób z Niepełnosprawnościami, zasady respektowania uprawnień przyznanych przez SWON, procedury zapewniające dostępność architektoniczną, procedury dostępności usług edukacyjnych, zasady obsługi Osób z Niepełnosprawnościami w portierniach/szatniach, procedury obsługi Osób z Niepełnosprawnościami w dziekanatach/działach obsługi, procedury obsługi żądań zapewnienia dostępności, procedury dostępności cyfrowej, procedury utrzymania zimowego, procedury bezpieczeństwa.
Kształt i podział procedur zostanie dostosowany do aktualnych przepisów prawa w szczególności Ustawy o dostępności cyfrowej (...) i projektowanej Ustawy o Dostępności. Wszystkie procedury zostaną opracowane i wdrożone w spójności z podręcznikami dobrych praktyk.
- Opracowanie podręczników/zbiorów dobrych praktyk w zakresie pracy z Osobami z Niepełnosprawnościami dla wszystkich kategorii personelu. Podręczniki obejmować będą znacznie szerszy zakres interesariuszy i tematów w porównaniu z obligatoryjnymi procedurami. Delikatność i złożoność materii nie pozwala jednak, na opisanie wszystkich możliwych przypadków formalną procedurą. W takich przypadkach niezbędne są dobre praktyki i świadoma kadra uczelni stosująca te praktyki. Planowane jest opracowanie 18 podręczników dotyczących: kadry dydaktycznej, nauki języków, wychowania fizycznego, pracowników dziekanatów i obsługi studenta, biblioteki, administracji, samorządu studenckiego i kół naukowych, pracowników portierni, szatni, ochrony, administratorów budynków, utrzymania zimowego; organizacja konferencji i eventów, tworzenia dostępnych programów studiów, wsparcia pracowników z niepełnosprawnościami.